jak sprawdzić czujnik abs

ABS zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania. Jest jednym z elementów układu hamulcowego. Dzięki temu mechanizmowi koła podczas hamowania nie są ściągane w bok, samochód nie wpada w poślizg, nie wiruje. Zapewnia to bezpieczeństwo pojazdu oraz kierowcy, ponieważ osoba kierująca nie traci kontroli nad samochodem. Współczesne samochody posiadają ABS, ale nie jest to wymóg. Jeśli dochodzi do gwałtownego hamowania kierowca auta z systemem wspomagania łatwiej panuje nad pojazdem. Stare samochody, które nie miały tego zabezpieczenia mogły wpadać w poślizg.

Podczas gwałtownego hamowania osoba prowadząca auto może stracić panowanie nad kierownicą. Zasada działania ABS-u jest stosunkowo prosta, specjalny system sprawdza obroty kół w trakcie hamowania w przypadku silnego i intensywnego nadepnięcia na pedał hamulca. Jeśli jedno z kół obraca się w innym rytmie niż pozostałe to system kontrolujący zabezpieczenia zwalnia obroty i wyrównuje. Zazwyczaj w skład systemu ABS wchodzą czujniki prędkości obrotów, centrala, która steruje procesem oraz zawory, które odpowiedzialne są za regulowanie ciśnienie w kołach.

Istotnym czynnikiem jest więc ciśnienie w obwodzie kół, może być one zwiększane i zmniejszane. Pierwszy system ABS został wprowadzony w roku 1978 przez firmę Bosh, ważył wtedy ponad 6 kilogramów. Współczesne wspomaganie hamowania w całości waży mniej niż dwa kilogramy. Elementy te są obecnie bardziej skomplikowane, często zautomatyzowane, z racji tego mogą ulegać awariom, które nierzadko kończą się wizytą w warsztatach samochodowych. Jeśli mamy problem z działaniem systemu wspomagania hamowania możemy sami spróbować sprawdzić jego działanie.

samochód

Są różne instrukcje jak sprawdzić czujnik abs

Pierwszym sygnałem, że coś może być nie tak z naszym pojazdem jest migotanie kontrolki ABS. Kontrolka świecić może się na pomarańczowo lub na czerwono, wszystko zależy od modelu naszego samochodu. Jeśli zapalimy samochód powinna się przez moment zaświecić, po uruchomieniu silnika zwykle znika. Oznacza to, że wszystko jest z nią w porządku. Gorzej sprawa wygląda, kiedy kontrolka przestaje się świecić albo nie gaśnie. Brak sygnału świetlnego może mieć trywialną przyczynę, jaką jest po prostu przepalona żarówka.

Nigdy jedna do końca nie wiemy, czy problem nie jest bardziej złożony i nie mamy do czynienia z awarią systemu hamowania. Układ kontrolny samochodu może ulec uszkodzeniu. Jedną wskazówką, że jest problem będzie zapalająca się i gasnąca kontrolka. Zwykle zepsuty system hamowania nie oznacza, że nasze auto w ogóle nie zahamuje. Oznacza to jedynie, że kierowca podczas gwałtownego hamowania nie będzie wspomagany przez system.

Możemy odczuć to podczas nagłego hamowania na śliskiej powierzchni, ważne jest, abyśmy w tym momencie nie wpadli w panikę. Jest to niebezpieczne, ponieważ jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że nasz inteligentny pojazd sam sobie pomaga i nie blokuje koła przed wypadnięciem z trasy. Większość awarii oraz usterek dotyczy jednego z czujników, naprawa i wymiana nie jest skomplikowana, nie kosztuje dużo i nie trwa długo. Samodzielnie możemy w niektórych (starszych) modelach sprawdzić działanie systemu hamulcowego.

czujnik abs

Pod konsolą jest puszka, w której zlokalizowany jest system. Z puszki odchodzą cztery kable, dwa z nich są od kół przednich, a dwa od kół tylnych. Na kablach przy włączonym silniku) sprawdza się za pomocą omomierza opór. Na prawidłowo działającym przewodzie powinno być 1000 omów. Jeśli wartość jest inna możemy umówić się na wizytę u mechanika. Sposób działa właściwie przy każdym z modeli, jeśli nie mamy odpowiedniego sprzętu warto podjechać na zaprzyjaźnioną stację diagnostyczną.

Podłączenie do komputera trwa chwilę, dowiemy się czy uszkodzony jest czujnik, czy też któryś z kabli szwankuje. Koszt sprawdzenia to parę złotych, koszt wymiany mieści się w granicach stu złotych i trwa chwilę. Warto zadbać o to zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy dobrze działający system wspomagający hamowanie bardzo dobrze się sprawdza. Brak wspomagania wpływa też na szybsze zużywanie się opon zimowych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here