Jak odbywa się weryfikacja kontrahentów

Najnowsze zmiany w prawie podatkowym sprawiają, że znacząco utrudniony będzie proceder polegający na wyłudzaniu podatku od towarów i usług. Należy pozytywnie ocenić taki trend, bowiem okazuje się, że liczba nadużyć w ostatnich latach znacząco wzrosła. Zmiany w prawie wiążą się jednak z pewnymi obowiązkami, które ciążą na przedsiębiorcach będących płatnikami podatku od towarów i usług. Przede wszystkim wprowadzona została biała lista VAT. Jest to syntetyczne zestawienie, które obejmuje wszystkie firmy, które są płatnikami omawianego podatku. Tym samym przedsiębiorca może samodzielnie zweryfikować, czy numer rachunku bankowego, który został mu podany przez kontrahenta, jest jego głównym kontem rozliczeniowym. Jest to szczególnie istotne w przypadku, gdy kwota transakcji przekracza sumę piętnastu tysięcy złotych, bowiem jeżeli wskutek przelewu zostaną uszczuplone należności publicznoprawne Skarbu Państwa, przedsiębiorca będzie ponosił za to solidarną odpowiedzialność ze swoim kontrahentem.

Należy wskazać, iż taki mechanizm sprawia, że niezbędna wydaje się być weryfikacja wszelkich podmiotów, które wystawiają faktury. Ważne jest, aby do tematu podejść ze zdrowym rozsądkiem, bowiem tylko dzięki temu można ustrzec się od odpowiedzialności skarbowej. Na chwilę obecną niewielu właścicieli firm wie, jak odbywa się weryfikacja kontrahentów za pośrednictwem portalu informacyjnego. W pierwszej kolejności niezbędne jest utworzenie spersonalizowanego konta na stronie Ministerstwa Finansów. Gdy krok ten został wykonany, przedsiębiorca uzyskuje pełny dostęp do białej listy. Wystarczy wpisać imię, nazwisko, adres bądź inne dane identyfikacyjne podatnika, aby zweryfikować numer jego rachunku bankowego.

biała lista podatników

Każdy przedsiębiorca, który dołożył w tym zakresie należytej staranności, może być pewien, że nie poniesie żadnych sankcji. Należy mieć jednak na uwadze, iż biała lista podatników powinna być sprawdzana jedynie w pewnych przypadkach. Nawet wtedy, gdy kwota transakcji przekracza sumę piętnastu tysięcy złotych, możliwe jest zaniechanie stosowania procedury płatności podzielonej. Wynika to z faktu, iż w załączniku ustawy o VAT wskazano wyczerpująco wszelkie rodzaje umów, które wymagają – pod rygorem skutków podatkowych – skorzystania z tzw. split payment. Jeżeli przedmiot transakcji nie został ujęty w załączniku, z powodzeniem można zastosować tradycyjny tryb postępowania. Omawiana zmiana to nie tylko dodatkowe obowiązki dla przedsiębiorców, ale też dla banków, które muszą obsługiwać płatności podzielone.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here